FrågaARBETSRÄTTArbetsskada 14/04/2018

Kan arbetsgivare säga upp provanställd när denne skadat sig på jobbet?

I mitten utav Mars föll ja

( halka på is belagd kullersten )

i backe när jag klev ut ur bilen på jobbet landade på ryggen - skuldran .

Sa till dagen efter detta skett till förmannen om detta finns på svart och vitt , han i samtal ber mig jobba på pga rådande omständigheter dåligt väder personalbrist + att ledningen inte gillar sjukskrivning ja e ju trottsallt Provanställd osv , finns svart på vitt där jag och han bekräftar att jag kämpar på med hans hjälp - runt månadsskiftet gav jag upp då axeln inte vart bättre .... nu sjukskriven pga detta och inväntar röntgen svar / efter de inkommit kan vi ta ställning till hur framtiden ska se ut Enligt läkare och sjukgymnasten ( båda nämnda misstänker ruptur i muskel-sena ) . Har skickat sjukintyg Redan från första dagen fast de ej bett om det / och all den information jag själv har till personalansvariges Mail & info om hur kroppen mår och att jag och läkarna avvaktar tills vi vet mer + annan information han frågat efter fått bla printscren från min mobil ang sms till förmannen .

Nu skickar personalansvarige att de vill avsluta min provanställning i förväg att han "vagt " hört mig nämna nått om arbets skada !? Skojar han det är ju anledningen till att jag är hemma !? &

lagom till f-kassan har tagit tag i ärendet också .

Så min fråga är det verkligen rätt från arbetet - hade inte vart hemma om ja ej skadat mig .... är chokad och helt förvirrad .

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid provanställning har du inte samma skydd mot uppsägning som vid tillsvidareanställning. Arbetsgivaren har alltså mycket större frihet att kunna säga upp dig än om din anställning inte skulle vara tidsbegränsad (6 § 3 stycket LAS).

Enda undantaget är om uppsägningen bryter mot lagen om förbud mot diskriminering eller föreningsrätten, vilket inte har hänt i det här fallet. I annat fall går det inte att få en prövning i domstol.

Arbetsgivaren har alltså tyvärr haft rätt att säga upp dig i det här fallet. Du har dock i sin tur rätt till till så kallad överläggning, om du är med i ett fackförbund (31 § LAS). Vid överläggning kan du få information om varför provanställningen avbröts, men däremot kommer det inte leda till att du får behålla jobbet.

Du kan få sjukersättning ändå
Om du är arbetslös men inte kan söka jobb pga arbetsskada, kan du ändå söka sjukpenning hos försäkringskassan.

Vänligen

Pegah FazliRådgivare