FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 26/06/2019

Kan arbetsgivare utföra drogtester på sina anställda?

Är det lagligt att arbetsgivaren kan utföra ett kollektivt drogtest på personalen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att ett drogtest ska få utföras av arbetsgivaren måste arbetsgivaren ha ett skäl. Det vanligaste är säkerheten på arbetsplatsen eller i stort. Vidare måste facket informeras om att det ska utföras drogtester på arbetsplatsen och komma fram till en plan om hur man ska göra ifall någon testar positivt. Säger facket nej, dvs. inte kommer överens på något vis kan arbetsgivaren utföra drogtester i alla fall. Det finns ingen lag som säger att arbetsgivaren inte får utföra drogtester. Istället finns en rad prejudikat (avgjorda domar) i Arbetsdomstolen. Facket har däremot förlorat alla mål som gäller drogtester.

Om någon uppmanas att göra ett drogtest kan du inte vägra rakt av. I slutändan kan det leda till uppsägning. Är du tveksam, hör i stället med din fackliga organisation om vad som gäller.

Om ett test visar att någon använder droger betyder inte det att personen blir av med jobbet. Arbetsgivaren är skyldig att erbjuda rehabilitering för missbruket. Det är inte säkert att personen får fortsätta med samma arbetsuppgifter. Om man däremot inte deltar i rehabiliteringen, kan det i slutändan räknas som skäl för uppsägning.

Det är förbjudet att ta reda på mer information från testet – till exempel om du har en sjukdom eller är gravid.

Arbetsgivaren kan göra drogtester slumpvis bland alla anställda, när det finns misstanke om missbruk eller inför en anställning.

Hoppas du fick svar på din fråga och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vänligen,

Robin BadiliRådgivare