Kan arbetsgivaren betala ut semesterlön när hen vill?

Hej, vi får semesterlön utbetald 2ggr/år hälften i juni och andra halvan i december. Är detta rätt? Detta är oberoende om vi tagit ut semester eller ej.

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om semesterlön finns i semesterlagen (SL).

Som huvudregel ska semesterlönen betalas ut i samband med semestern, SL 26 §. Denna regel är dock så kallat semidispositiv, SL 2a §. Det innebär att lagregeln kan avtalas bort i kollektivavtal. Om du har ett kollektivavtal på arbetsplatsen där det står att semesterlön ska eller kan betalas ut i annat sammanhang än i samband med semestern är det alltså det som gäller. Det gäller oavsett om du själv är medlem i facket eller inte, SL 2a §. Min rekommendation är därför att du undersöker vad som står i gällande kollektivavtal på arbetsplatsen för att ta reda på om arbetsgivaren kan betala ut semesterlönen 2 gånger om året eller inte.

Jag hoppas att du har fått din fråga besvarad!

Vänliga hälsningar,

Amanda KinnanderRådgivare