FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 22/01/2022

Kan arbetsgivaren hindra en från att ha extraarbete?

Hej, jag har en tillsvidare anställning som personlig assistent och brukar jobba extra som vikarie vid behov i kommunens hemtjänst. Min arbetsgivare på min huvudsakliga arbetsplats beordrade in mig att jobba en dag då jag egentligen var bokad att jobba i hemtjänsten och menar att han har rätt till att göra så och hemtjänsten helt enkelt får finna en annan ersättare. Får man göra så?

Lawline svarar

Hej,

och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du arbetar extra på hemtjänsten och att din arbetsgivare på din huvudsakliga arbetsplats en dag kräver att du ska arbeta där istället för på hemtjänsten och om din arbetsgivare har rätt att göra så.

Kan en arbetsgivare hindra en arbetstagare från att ha extraarbete?

Lojalitetsplikt

Som arbetstagare har du en lojalitetsplikt gentemot din arbetsgivare och ska sätta din arbetsgivares intressen före dina egna vilket är en plikt som följer av anställningsavtalet (AD 1994:79, AD 1993:18). Någon reglering om en arbetstagares möjlighet att arbeta extra eller ha andra bisysslor vid sidan av anställningen finns inte. Att det inte är reglerat innebär dock inte att du som arbetstagare är helt fri att välja vad du gör på fritiden utan du har även då en viss lojalitetsplikt (AD 2000:5). Om ditt extrajobb på hemtjänsten påverkar din förmåga att utföra arbete på din huvudsakliga arbetsplats kan det anses strida mot lojalitetsplikten. Följden av det kan antingen bli att din arbetsgivare kan hindra dig från att fortsätta med extraarbetet eller säga upp dig.

Hindras från fortsatt extraarbete eller uppsägning

Ett exempel på när din huvudsakliga arbetsgivare kan hindra dig från att extraarbete på hemtjänsten är om extraarbetet gör att du är för trött för att kunna utföra arbetet på din huvudsakliga arbetsplats (AD 1997 nr 18). Arbetsgivaren kan även anses ha saklig grund för att säga upp sig om det exempelvis är ett arbete med mycket ansvar och därför av säkerhetsskäl är viktigt att du inte har ett alltför omfattande extrajobb men att du trots det har ett extrajobb som tar mycket tid (Lag om anställningsskydd 7 §, AD 2003:81).

Detta är bara några exempel, men frågan om arbetsgivaren kan begära att du upphör med ditt extrajobb eller till och med skulle kunna säga upp dig beror på omständigheterna såsom typen av arbete på din huvudsakliga arbetsplats, hur anställningsavtalet där ser ut, eventuellt kollektivavtal med mera. Då det alltså beror på situationen är det svårt att säga specifikt vad arbetsgivaren i ditt fall kan begära.

Kollektivavtal

Om din anställning omfattas av ett kollektivavtal kan det också vara så att detta innehåller ett förbud mot att ha extraarbete som går ut över anställningen. Dock får i regel inte arbetsgivaren förbjuda dig att ha extraarbete helt utan anledning, utan extraarbetet ska ha negativ påverkan på hur du utför arbetet på din huvudsakliga arbetsplats (jfr. AD 1997:18).

Vad kan du göra nu?

Jag skulle ge dig rådet att undersöka om din huvudsakliga anställning omfattas av ett kollektivavtal och om detta innehåller förbud mot att ha extraarbete utöver din anställning. Om inte situationen löser sig så tycker jag att du ska ta kontakt med någon av våra jurister som kan ge råd om hur du ska gå vidare.

Hoppas svaret är till hjälp!

Vänligen,

Felicia BjörckRådgivare