Kan arbetsgivaren korta ner mitt arbetspass?

Hej!

Jag har en fråga om arbetsrätt. Jag har en tillsvidareanställning med varierande arbetstid. Jag har ett fast schema varje vecka med fasta arbetstider då jag ska jobba. Har min arbetsgivare rätt att korta ner mina arbetspass när jag är schemalagd? Exempel: Jag är schemalagd 10-16 och bara för att det inte är bokat hela passet så får jag bara jobba 10-13 och sen får jag sluta för det finns inget mer för mig att göra.

Det händer även att det inte finns några bokningar på mina schemalagda arbetspass och då får jag inte ens åka in och jobba och får inte heller någon lön. Är det rätt ordinerat, borde jag inte ha rätt till att jobba hela passet om jag är schemalagd?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten i arbetsrätten är att en arbetsgivare har rätt att fördela och leda arbetet. Arbetstider ingår som ett led i denna rätt och det är alltså främst upp till arbetsgivaren att bedöma hur arbetstiden lämpligast fördelas. Dock måste arbetsgivaren hålla sig inom de ramar som ställs upp i lag och kollektivavtal.

Av 12 § i Arbetstidslagen framgår det att du som arbetstagare som utgångspunkt har rätt till besked om ändringar i arbetstidens förläggning minst två veckor i förväg, om inte verksamhetens karaktär omöjliggör detta eller händelser som inte kunde förutses föreligger. I de senare fallen får arbetsgivaren lämna besked kortare tid i förväg. Detta gäller främst inom sådana arbetsplatser där det på grund av verksamheten inte är meningsfullt att två veckor i förväg bestämma arbetstiderna, eftersom man så gott som dagligen behöver göra ändringar.

Arbetstidslagen är dispositiv i förhållande till kollektivavtal, vilket innebär att reglerna kan avvika beroende på vilken bransch du är verksam inom och vilket kollektivavtal som gäller på din arbetsplats enligt 3 § Arbetstidslagen.

Eftersom det inte av din fråga framgår om du har ett kollektivavtal eller vilken bransch du är verksam inom, är utgångspunkten att din arbetsgivare kan korta ner ditt arbetspass, men ska göra detta två veckor i förväg. Undantagen är om annat stadgas i ett eventuellt kollektivavtal eller om verksamheten kräver möjligheten att göra fortlöpande schemaändringar.

Vänligen,

Ellen HägerströmRådgivare