Kan arbetsgivaren undvika att betala sjuklön genom att skriva in frånvaron som studieledighet?

Hej! Det är såhär att jag har börjat plugga och därför har jag gått ner i timmar på jobbet. När jag sjukanmälde mig sa min arbetsgivare att jag inte kommer få något betalt de dagarna jag är hemma, för då sätter de studieledigt under de dagarna jag är sjuk istället. Kan man verkligen göra så? Jag har ju mina timmar och fasta dagar och ska väl därmed ha ett schema med dessa dagar, och sjukanmäler jag mig så ska de skriva in det som sjuk-dagar, och inte ta bort arbetspassen? Jag har min fasta procent med timmar varje månad.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med era frågor!

Sjuklön

En arbetstagare (AT) som blir sjuk och anmäler detta till sin arbetsgivare (AG) har rätt till sjuklön. Sjuklönen utgör 80 % av anställningsförmånerna och utgår under fjorton dagar med undantag för den första dagen som är karensdag, vilket innebär att arbetstagaren under karensdagen inte får någon ersättning.

Från och med den sjunde kalenderdagen efter dagen för sjukanmälan måste arbetstagaren styrka nedsättningen av arbetsförmågan (sjukdomen) med ett läkarintyg. Den tidpunkt vid vilken arbetstagaren måste lämna in ett läkarintyg kan vara tidigare än den sjunde och framgår då av gällande kollektivavtal på arbetsplatsen som arbetstagaren omfattas av, även om hen inte är fackligt organiserad. Lämnas inget läkarintyg in förlorar arbetstagaren rätt till sjuklön för de efterföljande dagarna.

Studier

En arbetstagare, som uppfyller alla lagens kriterier om exv. anställningstid, har rätt till behövlig ledighet från sin anställning för att undergå utbildning. De dagar som du är planerad att vara ledig för att studera kan du inte få ersättning av din arbetsgivare för om du blir sjuk. De dagar som du ska arbeta som vanligt, enligt schema, har du rätt till sjuklön för om du blir sjuk (med beaktande av vad som angavs ovan).

Arbetsgivaren kan inte "välja" att ge dig studieledigt de dagarna du blir sjuk utan är tvungen att betala ut sjuklön till dig. För att du ska få studieledighet, enligt lagens mening, krävs att det rör sig om en utbildning som du ska undergå på din lediga tid. Arbetsgivaren kan då inte ge dig studieledigt för de dagarna du ska jobba för att du blev sjuk. Det är inte upp till arbetsgivaren att ensidigt bestämma när studieledigheten skall föreläggas utan den måste föreläggas till de dagar då studierna ska ske.

Det finns ytterligare skydd i lagstiftningen för att en arbetstagare som utnyttjar sin rätt till studier inte ska särbehandlas negativt av sin arbetsgivare. Behöver ni ytterligare hjälp i ert ärende kan ni använda er av vår expresstjänst (som ni finner under våra tjänster) där en mer omfattande och grundlig rådgivning ges. Ni kan också kontakta vår telefonrådgivning på tel. 08-533 300 04 eller skicka ett mail till radgivning@lawline.se.

Med vänlig hälsning

Niclas FribergRådgivare