Kan arbetstagare tvingas använda förmånsbil?

Hej. Mitt arbete kräver att jag gör kundbesök minst 4 av 5 dagar i veckan. Vi har möjlighet till förmånsbilar eller så kör jag privat bil och får ersättning. Kan företaget tvinga mig att ta förmånsbil?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inget som säger att din arbetsgivare har rätt att tvinga dig till att använda en förmånsbil istället för att använda din privata bil mot ersättning.

Valet mellan om du ska använda förmånsbil eller privat bil mot ersättning är ett avtal mellan dig och din arbetsgivare. Ni har alltså att gemensamt komma överens om huruvida du ska använda det ena eller det andra. Däremot, som jag tidigare nämnt, har din arbetsgivare ingen rätt att tvinga dig till något av alternativen.

Hoppas att detta gav dig svar på din fråga.

Vänligen,

Stina JanssonRådgivare