Kan återreseförbudet hävas

Hej!

Min sambo har fått utvisning i sitt asylärende samt även dömts för utvisning på grund av brott. Han har ett beslut om återreseförbud 5 år. Kan återreseförbudet hävas om han återvänder och ansöker på anknytning till mig? Vi har inga barn.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns en möjlighet att upphäva ett återreseförbud. Det som krävs är att det finns särskilda skäl för detta, vilket du kan se i 8 kap. 26 § Utlänningslagen. Det görs då en intresseavvägning där man väger skälen för och emot upphävandet av ett återreseförbud. Ett skäl för att upphäva kan vara om den utvisade har barn i Sverige exempelvis. Eftersom ni inte har barn är det därför inte relevant. Jag kan inte ge ett klart svar över hur det kommer bedömas i just ert fall. Men för att ett återreseförbud ska hävas krävs det att det finns något särskilt skäl för det, så som att han har barn i Sverige exempelvis. Återreseförbudet hävs inte för att han ansöker om anknytning till dig.

Jag hoppas det gav svar på din fråga!

Caroline LarssonRådgivare