FrågaEKONOMIÖvrigt09/12/2019

Kan banken neka mig lån om jag har anmärkning från Kronofogden?

Hej vi vill köpa hus men jag har KF på mig räknar banken med min inkoms ändå? Har fast tjänst på 84%

Karln jobbar heltid å har EJ KF på sig

Han blir ju å stå själv på lånet m jag bor ju med han å har inkomst varje månad

Lawline svarar

Hej! Först och främst, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Detta är en fråga av mer ekonomisk karaktär, snarare än juridisk karaktär. Banken har ingen skyldighet att bevilja er lånet. Om banken inte bedömer att du har tillräcklig återbetalningsförmåga för att ta lånet så kommer det således inte att beviljas. I och med att du har en skuld hos Kronofogden kommer banken, med största sannolikhet, neka din låneförfrågan då en skuld hos Kronofogden visar på bristande återbetalningsförmåga. För vidare information bör du vända dig till din bank.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att vända dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare