FrågaEKONOMIÖvrigt16/05/2021

Kan banken vägra att ge ut mina pengar?

Hej,

vill ta ut 100000kr i kontanter ifrån mitt bankkonto.

För att ge med varm hand till barn och barnbarn nu i examenstider,

Kan min bank bromsa detta ?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det finns ingen lag som direkt anger hur mycket man har rätt att ta ut från sitt bankkonto. Som utgångspunkt råder det avtalsfrihet vilket innebär att banken kan avtala om i princip vad de vill så länge det inte strider mot lagen.

De allra flesta banker brukar ha en uttagsgräns på några tusen kronor när det gäller att ta ut pengar från exempelvis en bankomat. Eftersom du vill ta ut mer pengar än så är min rekommendation att du hör med banken i förväg hur du ska gå tillväga.

Notera dock att banken kan vägra att du gör ett större uttag av pengar i deras bank på grund av risk för penningtvätt eller finansiering av terrorism (3 kap. 3 § lag om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism).

Som svar på din fråga kan din bank bromsa det stora uttaget av pengar både med hänsyn till eventuella avtal och lagen.

Jag hoppas du fått svar på din fråga! Annars är du varmt välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänligen,
Madeleine RunessonRådgivare