FrågaEKONOMIÖvrigt29/08/2019

Kan banken vägra öppna konto?

Jag undrar om man kan neka någon att öppna ett bankkonto i Sverige? Om personen i fråga är gift med en svensk medborgare, har ett europeiskt pass samt samordningsnummer. Har banken lagen på sin sida? Kan de kräva att man uppvisar ett anställningskontrakt eller liknande, när man frilansar och samtidigt söker ett heltidsjobb?

Detta gäller alltså min man. Han stressar inte över att hitta ett fast jobb då han har tillräckligt mycket sparkapital för att ta tid på sig att lära sig mer svenska innan han hittar ett arbete.

Som sagt så frilansar han lite och de skattade inkomsterna måste han nu be arbetsgivare skicka till mitt bankkonto då bankerna vägrar öppna ett konto till honom utan anställningskontrakt, bevis på pågående universitetsstudier eller underhållsstöd från staten.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Om rätten till betalkonto

Denna fråga rör det så kallade betalkontodirektivet. Det enkla och väldigt korta svaret är NEJ de får inte neka dig att öppna ett betalkonto. I och med detta direktiv från EU har alla rätten som bor inom EU, i sitt hemland eller något annat EU-land, rätten att öppna ett bankkonto. Om man är lagligt bosatt i ett EU land har man rätt att få kunna öppna ett betalkonto hos en bank. Ett betalkonto är ett vanligt konto där man kan sätta in pengar, föra över pengar, ta ut pengar osv. Det är helt enkelt ett vanligt konto som du kan få in din lön på exempelvis. Därmed ingår det även att du ska få ett betalkort så att du kan använda ditt konto.

Du kan nekas att öppna ett bankkonto om du bryter mot EU:s regler kring penningtvätt och finansiering av terrorism.

Sammanfattning

Nej, de får inte neka din man att öppna ett bankkonto. Här kommer en länk som även tydligt förklarar detta, jag tycker det är under all kritik att banken har sagt detta åt er, för det stämmer inte alls! Jag har själv arbetat i en bank och vi nekade aldrig någon att öppna bankkonto! Så gå tillbaka och kräv att få öppna ett bankkonto. Det kan dock underlätta att han har svenskt personnummer, vilket han borde ha om han är bosatt i Sverige.

Länk:

Hemsida EU - om rätten till att öppna bankkonto

Vänligen,

Sandra WredeRådgivare