FrågaPROCESSRÄTTDomstol13/01/2022

Kan barn under 18 år stämma sin pappa?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline.

Regler om stämningsansökan i tvistemål hittas i 42 kap. RB.

Varje människa är ett rättssubjekt, innebärande att varje människa har rättskapacitet. Rättskapacitet innebär att man har förmåga att äga egendom och rättigheter samt att ha förpliktelser.

Minderåriga kan vara part i rättegångar, dock får inte minderåriga råda över talan, vilket i sådana fall sköts av partens ställföreträdare, se 11 kap. 1 § RB.

Det är alltså möjligt för en person under 18 år att ansöka om stämning mot sin fader, dock kan den minderåriga inte vara part i eventuell rättegång.

Med vänlig hälsning

Martin CarlehedenRådgivare