FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt21/05/2018

Kan barnens mamma låta barnen träffa deras farmor utan pappans samtycke?

Jag vill inte att barnen träffar sin farmor då jag inte har någon kontakt alls med henne. Men barnens mamma fortsätter att bjuda hem henne till sig. Det är inte hennes sak tycker jag? Finns det något jag kan göra här?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Regler gällande umgänge finner vi i föräldrabalken (FB).

Det finns ingenting du kan göra, annat än att prata med barnens mamma

Jag förstår att det inte är svaret du är ute efter, men barnens mamma är fri att bjuda hem vem hon vill till sig själv, även barnens farmor.

Det är till och med så att hon har ett ansvar för att se till att de träffar sin farmor (6 kap. 15 § tredje stycket FB).

Skulle du förvägra barnens farmor att träffa dem, kan farmorn, via Socialnämnden, ansöka om att få umgängesrätt (6 kap. 15a § andra stycket föräldrabalken).

Mitt råd

Om du inte vill att de träffar sin farmor, kan du prata med barnens mamma och försöka få med henne på din linje. Så mycket mer än så finns det egentligen inte att göra.

Ur ett rent juridiskt perspektiv har du ingenting som stöder dig i denna fråga.

Kom ihåg att även om du får barnens mamma att gå med på detta, så är det ingenting som hindrar barnens farmor från att ansöka om umgängesrätt via Socialnämnden.

Även om det inte var det svar du ville ha, hoppas jag att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare