FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt30/04/2021

Kan barnets styvpappa bli vårdnadshavare?

6 kap. 2 a § föräldrabalkenHej , jag undrar hur man gör.

Jag har en son på 8år , har ensamvårdnad om honom & hans biologiska pappa finns inte med i bilden , och är inte skriven som fader.

I sonens papper står det fader okänd då hans pappa bor i utlandet och vägrar infinna sig.

Min sambo har funnits i sonens liv sedan han var 3år och idag är vi sambos.

Vill veta hur jag går tillväga för att antingen ge han gemensam vårdnad eller att säkra upp för att om något skulle hända mig får sonen stanna hos honom.

Han har 2 barn i samma ålder och vi bor allihopa tillsammans.

Vill vara säker på att min barn får stanna hos honom om något skulle hända mig men skulle även vilja veta hur jag går tillväga för att han ska ha gemensam vårdnad om "vår" son.

Han har alltid varit fadersfiguren i min sons liv och sedan ca 1 år tillbaka "styvpappa".

Tacksam för svar mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är enbart barnets föräldrar som kan bli vårdnadshavare, din sambo kan därför inte få gemensam vårdnad över din son tillsammans med dig (6 kap. 2 § föräldrabalken). Skulle du gå bort kommer vårdnaden tillfalla barnets biologiska far, är inte barnets far närvarande eller anses han inte lämplig som vårdnadshavare ska domstolen anförtro vårdnaden åt en eller två särskild förordnade vårdnadshavare (6 kap. 9 § föräldrabalken).

Eftersom din sambo agerat som far åt barnet och barnet inte har någon kontakt med sin biologiska far, kommer domstolen med störta sannolikhet tillägna vårdnaden åt din sambo även om barnets biologiska far skulle ansöka om att få vårdnaden. Detta för att din sambo och barnet redan har en nära anknytning och det därmed vore förenligt med barnets bästa att din sambo blev vårdnadshavare (6 kap. 2 a § föräldrabalken).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Victoria RuzbarskyRådgivare