FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott18/02/2020

Kan bilägaren bli skyldig för trafikbrott som en annan person begår?

Hej

Jag undrar hur det ser ut juridiskt gällande vem som står skriven som ägare av en bil. Om jag, som innehar körkort, är skriven som ägare av en bil och lånar ut den, och något händer, exempelvis att personen som jag lånar ut till kör för fort eller åker fast för någon trafikförseelse, riskerar jag som står som ägare på bilen att råka ut för rättsliga påföljder då? Tycker regelverket är så snårigt

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring ansvar vid trafikbrott hittar du i lagen om straff för vissa trafikbrott.

Föraren och bilägaren kan vara ansvariga för brottet

Utgångspunkten är att endast föraren av bilen gör sig skyldig till det trafikbrott som personen begår. Det spelar således som utgångspunkt igen roll vem som står som ägare av bilen. Föraren är alltså den enda som kan hållas ansvarig för till exempel fortkörning, rattfylleri mm.

Det finns dock ett undantag i det fall du lånar ut din bil till någon som inte innehar körkort. Då gör du dig skyldig till tillåtelse av olovlig körning, se 3 § 3 st. lag om straff för vissa trafikbrott. Påföljden är i detta fall böter för dig som bilägare.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Annelie BurströmRådgivare