FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag18/05/2018

Kan bolagsman i HB sälja sin andel utan övriga bolagsmäns godkännande?

Jag och några vänner äger en handelsbolag tillsammans, men en av delägarna beslutar sig för att börja plugga. Detta medför att hon vill sälja sin del i bolaget till en före detta vän som hade ett annat företag som gick mindre bra.

Har hon rätt att sälja andelen utan vårt godkännande?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Avseende handelsbolag så gäller lag om handelsbolag och enkla bolag. Av lagens 2 kap. 2 § så gäller att för att en ny bolagsman ska få inträda i bolaget så krävs att alla bolagsmän samtycker till det. Hon har alltså rätt att sälja andelen men ni övriga bolagsmän har rätt att påverka vem hon säljer den till då ni kan neka bolagsman inträde till bolaget. Om någon av er väljer att inte samtycka till den nya tilltänkta bolagsmannens inträde så kan därmed inte överlåtelse av andelen till denna person ske.

Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga, du är alltid varmt välkommen att komma in med nya frågor till oss här på Lawline.

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare