Kan bostadsrättsförening undanhålla årsredovisning?

Har styrelsen i en bostadsrättsförening rätt att undanhålla en årsredovisning från en medlem i föreningen? Är det inte enligt lag ett måste att gå igenom årsredovisningen på den årliga föreningsstämman med samtliga närvarande. Eller är det ok att bara skriva ut ett kvartals utdrag från banken?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I ditt fall kommer lagen om ekonomiska föreningar bli tillämplig.

Styrelsen i en bostadsrättsförening har en skyldighet att hålla redovisningshandlingar och revisionsberättelse eller kopior av dessa handlingar tillgängliga för medlemmar under 2 veckor närmast före årsstämman (7 Kap 22 § Lagen om ekonomiska föreningar). Handlingarna ska även läggas fram på stämman. Det är alltså mest praktiskt att skicka ut årsredovisningen i samband med kallelsen som ska skickas ut tidigast 6 veckor före stämman och senast 4 veckor före (7 Kap 16 § Lagen om ekonomiska föreningar).

Du har helt rätt om att styrelsen ska på årsstämman lägga fram årsredovisningen och revisionsberättelsen (7 Kap 9 § Lagen om ekonomiska föreningar). Vid årsstämman ska även beslut fattas om bl.a. fastställelse av resultat- och balansräkning samt beslut om dispositioner om av föreningens vinst eller förlust enligt den fastställda balansräkningen (7 Kap 10 § Lagen om ekonomiska föreningar).

Sammanfattningsvis kan styrelsen alltså inte undanhålla årsredovisningen från en medlem eftersom denna ska skickas ut till medlemmarna och gås igenom på årsstämman. Det torde inte vara ok att enbart skriva ut ett kvartals utdrag eftersom lagen säger att årsredovisningen ska läggas fram. Det finns inte heller något stadgat om att "annat får föreskrivas i föreningens stadgar", varför ett kvartals utdrag inte är gångbart (7 Kap 9 § Lagen om ekonomiska föreningar).

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
Då kan du använda dig av någon av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h,

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare