Kan Brf begära ut belastningsregister av köparen?

Kan en styrelse i en brf begära att en köpare av bostadsrätt visar upp utdrag ur belastningsregistret som ska ligga till grund för ett beviljat medlemskap?

Om köparen i fråga inte visar upp det skulle det kunna resultera i att föreningen inte godkänner medlemskapet?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss med din fråga.

Vid överlåtelse av en bostadsrätt är ett av kraven att köparen godkänns av bostadsrättsföreningen, och således får bli medlem i föreningen.

Det är ovanligt att medlemsskap nekas. Det är främst föreningens egna stadgar som styr på vilka grunder de kan neka medlemsskap. Ett krav kan till exempel vara att föreningen vill att köparen ska ha för avsikt att permanent bosätta sig i bostaden. I samband med detta är det viktigt att köpren har god ekonomi, och har förmåga att månadsvis betala bostadsavgiften.

Föreningen har ganska få möjligheter att neka medlemsskap på, förutom på dessa ovan giltiga grunder. Det är exempelvis olagligt att neka medlemsskap på diskriminerande grunder.

Att föreningar vill få ett utdrag av köparens belastningsregister innan de beviljar medlemsskap förekommer i vissa fall. Ofta vill föreningar göra detta för att försäkra de boende om att det är säkert och tryggt att bo där. En förening kan inte på eget intiativ få ut belastningsregister av köparen från polisen, utan det är köparen som själv måste begära ett utdrag av sitt register och sedan ge det till föreningen.

Det är inte olagligt att be köparen om utdrag ur belastningsregistret. Men köparen kan såklart neka denna begäran. Det finns möjlighet att väga in personliga kvalifikationer och sökandes bakgrund vid bedömningen för medlemsskap, men det har visat sig vara svårt att neka medlemsskap på denna grund. Praxis har visat att föreningar ska vara försiktiga med att avslå medlemsskap på grund av köparens bakgrund och eventuella brottsliga förflutna. Det är således många föreningar som inte stödjer idén om att begära utdrag ur belastningsregister.

Om en förening nekar medlemsskap på grund av sökandes brottsliga bakgrund som visar sig i belastningsregistret, så kan köparen ta tvisten till hyresnämnden (Bostadsrättslagen 2 kap. 10 §). Å andra sidan kan föreningen således neka köparen och hoppas att denne inte för saken visare i domstol.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Emma GuranderRådgivare