FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt30/06/2019

Kan det bli ett problem vid penninggåva?

om jag skänker min dotter 240000 i gåva kan det bli problem gällande varifrån pengarna kommer? Pengarna finns på banken

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till oss här på lawline!

Enligt inkomstskattelagen så behöver man inte längre skatta på gåvor (8:2) så detta är inte längre ett problem.

Det kan dock finnas ett problem vid större insättningar på banker, det betyder att banken kan vägra att ta emot insättningen då det kan råda tankar kring penningtvätt eller liknande. Detta borde inte vara ett problem om ni upprättar ett gåvobrev.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är det bara att återkomma!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare