Kan det utgöra stöld om jag tar något med samtycke?

Hej! Min dotter som bor fem minuter gångväg från mig gav mig lov att hämta ca fyra dunkar vatten på 25 l vardera, från hennes lägenhet. Nu anklagar hennes hyresvärd mig för stöld. Är detta riktigt av henne?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tar du något med samtycke föreligger inget brott
En förutsättning för att det ska vara fråga om stöld är att man olovligt tar något som tillhör en annan person (8 kap. 1 § brottsbalken). Eftersom du med din dotters samtycke tagit hennes vattendunkar från lägenheten föreligger således inget brott.

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare