Kan det vara ofredande att lägga sin hand på någons arm?

Om det finns någon jag känner (men inte så väl) tar på mig. Inte sexuellt men bara lägger sin hand på min arm, är det ofredande?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att personen som lägger sin hand på din arm ska anses ha ofredat dig krävs att denne "fysiskt antastat" dig med handlingen (4 kap 7 § Brottsbalken). Exempel på detta kan vara att knuffa någon, slita i kläder, sätta krokben mm. Dessutom kan det vara att anse som att "fysiskt antasta" någon när man tar en person i armen för att försöka få denne att följa med någonstans. Att däremot enbart lägga sin hand på någons arm torde i normalfallet inte nå upp till det lagtexten menar med att "fysiskt antasta".

Värt att notera är dock att det i lagtexten står att du även kan bli dömd för ofredande genom "störande kontakter". Detta skulle exempelvis kunna bli aktuellt om personen som tar på dig armen gör det vid ett flertal tillfällen, ignorerar dina uppmaningar att sluta osv. I en sådan situation kan det således vara fråga om ett ofredande.

Sammanfattningsvis når det alltså (åtminstone i normalfallet) inte upp till ofredande att enbart lägga en hand på någons arm. Om handlingen däremot upprepar sig skulle bedömningen tänkas bli annorlunda.

Hoppas du känner att du fått ett bra svar på din fråga!

Sebastian NäslundRådgivare