Kan det vara olagligt att ladda ner serietidningar och böcker från internet?

Hej!

Kan det vara olagligt att ladda ner serietidningar och böcker från internet? I sånna fall, hur vet man om det är rätt eller fel?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I detta fall är det upphovsrättslagen (URL) som blir aktuell.

Det är den som har skapat ett litterärt eller konstnärligt verk som har upphovsrätt till verket (1 kap. 1 § URL). Det innebär att det är den som skapat verket som fritt förfogar över verket och bestämmer hur det ska framställas och göras tillgängligt för allmänheten (1 kap. 2 § URL). När du laddar ner en serietidning eller en bok från internet skapas det en kopia av verket, vilket inte är tillåtet om verket offentliggjorts utan upphovsmannens tillstånd. Straffet för att göra intrång på någons upphovsrätt är böter eller fängelse i högst 2 år (7 kap. 53 § URL).

Det finns inte ett bestämt sätt man använder för att se om en nedladdning är laglig eller inte. En bra utgångspunkt är dock att vara försiktig med vilka sidor du laddar ner ifrån. Var kritisk till hemsidan och kolla gärna, om det är möjligt, upp sidan innan du besöker den. Är verket du vill ladda ner gratis, fastän det "i vanliga fall" kostar pengar kan det utgöra en indikation på att hemsidan har laddat upp verket utan upphovsmannens tillåtelse.

Sammanfattning

Svaret på din fråga är ja, det kan vara olagligt att ladda ner serietidningar och böcker från internet. Om det är lagligt eller inte beror på om de offentliggjorts med- eller utan upphovsmannens tillåtelse. Saknas upphovsmannens tillåtelse är det i regel olagligt.

Var kritisk till hemsidorna du funderar på att ladda ner någonting ifrån. Är du osäker på om sidan är laglig eller inte är det bättre att avstå.

Vänliga hälsningar,

Emlika MagnussonRådgivare