Kan det vara sant att det inte finns några begränsningar på hur mycket min hyresvärd kan kräva i hyra?

Hej

Jag bor som inneboende i en 2:a bostadsrätt. Jag har undersökt att den totala hyran för bostadsrätten är 5114 kr. Jag betalar en hyra på 4900 per månad för ét rum. Kan det vara sant att det inte finns några begränsningar på hur mycket min hyresvärd kan kräve i hyra?

Hälsningar Ida

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom det är en del av en hyresrätt du vill hyra ut är 12 kap i jordabalken tillämpligt.

Skälig hyra för inneboende i hyresrätt?

Hyran ska beräknas baserat på vad du själv betalar i hyra. Jag förstår din fråga som att det är en lägenhet om 2 rum. Det är rimligt att du betalar hälften av hyran i det fall att två personer bor tillsammans, om ni delar ungefärligt lika på ytan. Driftkostnader såsom el och försäkring ingår också utöver hyran. Du kan jämföra med andra likartade rum, eller rum av samma storlek som hyrs ut i samma område för att kolla vad en skälig hyra är i ditt fall. På detta sätt får du en uppfattning om vad priset på en hyra bör vara.

I din fråga framgår det inte om rummet är möblerat. Enligt praxis kan 10–15 % läggas till utöver hyran om rummet du hyr är möblerat. Andra tillägg kan också förekomma om du exempelvis har tillgång till en parkering.

Jag rekommenderar dig att beräkna vad en skälig hyra i ditt fall är genom att besöka Boupplysningens hemsida där du hittar en kalkylator där du kan räkna ut om din hyra är skälig. Den hittar du här.

Vad händer om hyran är alltför hög?

Du kan även prova att begära en villkorsändring av uthyraren. Om ni inte kommer överens kan du istället vända dig till Hyresnämnden.

Många drabbas av oskäliga hyror idag i och med att bostadsmarknaden är tuff. Du kan överklaga hyran om du kommer fram till att hyran är oskälig. Detta gör du hos Hyresnämnden. Denna process tar lång tid och du bör också vara förbered på dyra domstolskostnader.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ställa en ny!

Med vänlig hälsning,

Ajla VelicRådgivare