FrågaPROCESSRÄTTDomstol05/03/2018

Kan domstol döma mer/större belopp än vad part yrkat?

Kan tingsrätten förplikta någon att betala en högre köpeskilling än vad avtalet säger på grund av dröjsmål med betalning (köp mellan två privatpersoner)?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga besvaras i 17 kap. 3 § rättegångsbalken, "dom må ej givas över annat eller mera, än vad part i behörig ordning yrkat"; parterna bestämmer processens omfång. Detta innebär, att parternas yrkanden i en process utgör ramen för processen och domstolen kan inte döma ut mer än vad parterna yrkar. Domstolen är alltså "begränsad" efter yrkandet. Exempelvis: i det fall du yrkar 20 000 kr så kan domstolen endast döma så att du får 20 000 kr eller mindre (och inte mer). Om du yrkar 50 000 kr så kan domstolen endast döma så att du får 50 000 kr eller mindre (och inte mer).

Ditt fall

Stämmer en part en annan part på ett belopp som finns i ett köpeavtal, kan tingsrätten inte döma ut mer än det beloppet (bara beloppet eller mindre). Stämmer emellertid en part en annan part på ett belopp som finns i ett köpeavtal och något mer, exempelvis skadestånd, så kan tingsrätten döma ut mer än vad som står i köpeavtalet. Men då har det utdömda grundats på något annat än köpeavtalet. Så, nej, tingsrätten kan inte, grundat på ett köpeavtal, döma ut mer än vad som står i köpeavtalet.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare