FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott25/01/2022

Kan du bli dömd för rattfylleri om du inte kände dig påverkad när du körde fordonet?

Hej, analysprovet visar att jag har haft 0.0007ug/g thc i blodet när jag blev misstänkt för rattfylleri, kan jag bli dömt för rattfylleri? Jag vet det är 0 grens, men var jo inte påvärkad. Tack för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av trafikbrottslagen.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du kan bli dömd för rattfylleri för att du hade THC i blodet, men att du inte kände dig påverkad. Jag utgår även från att du blev stoppad när du körde ett fordon och att du fick göra ett analysprov som därefter visade att du hade THC i blodet, eftersom du blev misstänkt för rattfylleri.

Drograttfylleri

För att bli dömd för drograttfylleri ska följande krav vara uppfyllda (trafikbrottslag 4 § andra stycket).

Den som:

1. kör ett motordrivet fordon (exempelvis bil eller moped),

2. efter att ha intagit narkotikaklassificerat preparat (THC är ett narkotikaklassificerat ämne),

3. i så stor mängd att det under eller efter färden finns något narkotiskt ämne kvar i blodet

döms för rattfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader.

Det framgår av brottsbestämmelsen att det är nolltolerans vid drograttfylleri. Det spelar alltså ingen roll hur stor eller liten mängd narkotika som funnits i blodet. Det har därutöver ingen betydelse att du inte kände dig påverkad under körtillfället. Det avgörande är om det faktiskt finns kvar narkotika i blodet vid körtillfället och om det gör det så är det ett brott.

Sammanfattningsvis, du kommer högst troligt bli dömd för rattfylleri eftersom analysprovet visade att du hade THC i blodet. Det har ingen betydelse att du inte kände dig påverkad vid körtillfället, utan det avgörande är om det finns något ämne kvar i blodet när du körde fordonet.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en ny till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Erika BjörnforsRådgivare