Kan du få ersättning för skador som har orsakats i din bostadsrätt?

Hej min fru har flyttat från min bostadsrätt innan hon flyttade så kastade hon rödvin på en vägg i vardagsrummet efter ett par månader så rev hon bort tapeten där rödvinet hamnade. Hon har även slagit hål i köksgolvet med en blomvas som studsade upp på kylen så det blev en bula i den. Och hon vägrar att ersätta skadorna. Jag vet inte vad jag ska göra. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga såsom att du vill få svar på vad du kan göra för att försöka få din fru att ersätta skadorna i din bostadsrätt.

Äger du ensam lägenheten?

Om du ensam står som ägare på lägenheten kan du utfärda en faktura på hela beloppet och skicka till henne. På den skriver du en tidsperiod inom vilken hon har möjlighet att betala. Vägrar hon betala och tidsperioden har gått ut kan du då skicka fakturan till Kronofogdemyndigheten. De kommer då utfärda ett betalningsföreläggande åt din fru som underlättar för dig att driva in pengarna (3 kap 1 § Utsökningsbalken). Om hon fortfarande vägrar betala och protesterar mot Kronofogdemyndighetens krav kan du be Kronofogdemyndigheten att lämna in målet till tingsrätten. Ditt skriftliga krav blir därmed en väckt talan, dvs i princip ett påstående inför domstolen att hon är skyldig att betala för de skador som hon har orsakat (42 kap 1 och 2 § Rättegångsbalken).

Mer information kring att kräva in pengar med hjälp av Kronofodgemyndigheten finns på Kronofogden.se

Äger ni lägenheten tillsammans?

Om ni båda står på lägenheten kan du göra samma sak som ovan, skriva en faktura och skicka till henne. Skillnaden blir att du endast kan kräva att hon står för hälften av ersättningen, pga att ni äger lägenheten tillsammans. Vill hon inte betala kan du även här skicka detta vidare till tingsrätten (42 kap 1 § och 2 § Rättegångsbalken).

Om du vill kräva henne på pengar i tingsrätten

Om hon vägrar betala även efter att du skickat det till Kronofogdemyndigheten så kan du som sagt vända dig till tingsrätten. Det som kan vara bra att veta för dig är då att driva en process i domstol kostar pengar, med juridiskt ombud osv. Om du förlorar målet, dvs domstolen tycker inte att din fru är betalningsskyldig, kommer du behöva stå för dina egna rättegångskostnader och din frus rättegångskostnader(18 kap 1 § Rättegångsbalken). Det finns dock något som kallas småmål och det är när ditt påstående om betalning ligger på hälften av prisbasbeloppet (1 kap 3 d § Rättegångsbalken). 2021 är prisbasbeloppet 47 600 kr vilket betyder att hälften av det är 23 800 kr. Vad detta innebär för dig vid eventuell förlust av målet är att du inte kommer stå för hela motpartens rättegångskostnader utan endast en liten del. Vad du kan komma att stå för framgår av 18 kap 8 a § Rättegångsbalken. Motsatsvis skulle du stå för hela motpartens rättegångskostnader om frågan i målet, dvs ersättningen, går över 23 800 kr. Om du vill prata med någon om att driva eventuell rättegångsprocess kan jag rekommendera Lawlines juristbyrå. Där kan du få rådgivning i just sådana här frågor.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Olivia LövgrenRådgivare