Kan du söka om arbetstillstånd direkt efter avslag på asylansökan?

Jag fick avslag för arbetstillstånd i 2016. Nu har jag ansökt om asyl och fick avslag igen. Kan jag ansöka arbetstillstånd igen? Några säger att det går men andra säger att jag kan ansöka om tidigast 4 år.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan du ansöka om arbetstillstånd nu?
Det kan vara så att du kan ansöka om arbetstillstånd direkt. För att du ska kunna göra det krävs att du uppfyller alla dessa kriterier:
För att få arbetstillstånd ska

* Din ansökan om arbetstillstånd ha kommit in till Migrationsverket senast två veckor efter att beslutet på din ansökan om asyl har börjat gälla (fått laga kraft),

* Du ha ett giltigt pass,

* Du ha haft AT-UND under tiden du har varit asylsökande (alltså haft rätt att arbeta under asylprocessen),

* Du ha varit anställd de senaste fyra månaderna,

* Du ha ett erbjudande om arbete hos samma arbetsgivare i minst tolv månader till,

* Anställningsvillkoren i ditt anställningserbjudande vara minst i nivå med svenska kollektivavtal eller vad som är brukligt inom branschen eller yrket i Sverige. I anställningsvillkoren ingår förutom lön även sjukförsäkring, livförsäkring, trygghetsförsäkring vid arbetsskada och tjänstepensionsförsäkring. Kraven måste ha varit uppfyllda under de senaste fyra månaderna av din anställning, och

* Du som arbetar deltid ha arbetat i en sådan omfattning att deltidstjänsten motsvara kollektivavtalsenlig lön inom ditt yrke samt uppgå till minst 13 000 kronor i månaden före skatt. Kraven gäller även fyra månader bakåt i tiden.

För mer information kan du läsa på Migrationsverkets hemsida.
Du kan även finna kriterierna utlänningslagen.

Vad händer om du inte uppfyller kriterierna ovan?
Om du inte uppfyller kriterierna behöver du följa beslutet. Om beslutet inte är förenat med återreseförbud kan du efter fyra år åter ansöka om uppehållstillstånd eller arbetstillstånd. Annars behöver du vänta till återreseförbudet löpt ut, 12 kapitlet 22 § utlänningslagen.

Vänliga hälsningar

Alicia AbreuRådgivare