Kan efterlevande make bo kvar i gemensamma bostaden om den avlidne har särkullbarn?

Hej, maken och jag vill köpa bostadsrätt men jag ska stå som ägare men han är medlåntagare. Han har två barn, vuxna sedan tidigare äktenskap. Om han avlider innan mig vill vi bägge att jag till 100 har kvar lägenheten och att barnen inte har rätt att kräva ut något gällande bostaden. Vad behöver upprättas exakt för detta förutom att jag står som ägare? Vi har ett tidigare äktenskapsförord som gäller mina konton på banken. Tacksam för hjälp på detta. Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Särkullbarn har rätt att få ut sin del av arvet när föräldern avlider vilket innebär att om din make avlider före dig så kan hans barn kräva att få ut sitt arv direkt (3 kap. 1 § ärvdabalken). Om bostaden utgör giftorättsgods kan särkullbarnen därmed kräva hälften av värdet. Giftorättsgods är all egendom som inte är enskild egendom t.ex. enligt äktenskapsförord eller gåvobrev (7 kap. 1-2 §§ äktenskapsbalken). Detta innebär inte att särkullbarnen har rätt till själva bostaden utan endast värdet av den. Det går därmed att ersätta särkullbarnen för deras del (11 kap. 8 § äktenskapsbalken). Om den efterlevande maken däremot inte har tillräckligt med pengar för att lösa ut särkullbarnen, så kan denne behöva sälja bostaden. Eftersom särkullbarn har en lagstadgad rätt att få ut sitt arv direkt finns det ingen absolut rätt för den efterlevande maken att bo kvar i den gemensamma bostaden, utan denne måste isåfall ha ekonomisk möjlighet att lösa ut särkullbarnen.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Moa LundqvistRådgivare