Kan efterlevande make vid bodelning välja att behålla sitt giftorättsgods?

Hej,

Min pappa har gått bort och nu skall en bouppteckning göras. Jag och mina 2 systrar är särkullsbarn. Vi skall kräva vår arvs/laglott. Det finns en bil som var skriven på pappas fru! Skall värdet av den räknas in i pappas tillgångar? Samma fråga vad gäller fonder som står i hans frus namn. (köpta under deras äktenskap, pengarna till fonderna har dragits från min fars konton.

Om så är fallet vilken paragraf kan jag hänvisa till? Det fanns inget testamente eller äktenskapsförord!

Vi är inte nöjda med förslaget till bouppteckning och hävdar att alla tillgångar och skulder skall fördelas like enligt Äktb 7:1 och 7:2, dvs värde av bil och fonder skall fördelas lika!

Hans efterlevande maka har begärt att få behålla sitt giftorättsgods enligt Äktb 12:2 hur appliceras detta på bouppteckning respektive arvskifte?

Har uppställningen i beteckningen koppling till vilka tillgångar och skulder som fördelas i arvsskiftet?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledning och förtydligande

Jag förstår din fråga på följande vis. Du och dina systrar är särkullebarn, din pappa har avlidit och ni vill nu kräva eran arvslott direkt vid arvsskiftet efter er pappa. Problemet för er är emellertid att efterlevande make valt behålla sitt giftorättsgods vid bodelning.

Vad 12 kap. 12 § äktenskapsbalken (ÄktB) får för betydelse för dig

Den situation du beskriver i din fråga är vanligt förekommande när efterlevande make har mer giftorättsgods än den avlidna maken samt att den avlidna maken har särkullebarn. I dessa situationer är det alltså inte sällan att efterlevande make väljer att använda sig av 12 kap 12 § första stycket Äktb för att viss del av dennes giftorättsgods inte ska tillfalla särkullebarn. I praktiken innebär denna regel att någon delning av din pappas och efterlevande makes tillgångar inte sker. Det som den efterlevande maken äger, kommer således inte att ingå i någon bodelning.

Har uppställningen i beteckningen koppling till vilka tillgångar och skulder som fördelas i arvsskiftet?

Eftersom det framgår av din fråga att efterlevande make alltså har begärt att få behålla sitt giftorättsgods så sker praktiskt taget inte den vanliga hälftendelningen. Detta får betydelse för ditt arv! De tillgångar och skulder som din pappa och den efterlevande maken hade vid dödsdagen (jfr 11 kap. 2 § första stycket ÄktB) ska upptas i bouppteckningen, men som jag förklarade ovan, så kommer endast de tillgångar som din pappa ägde, det vill säga varken bilen eller fonden, vara möjligt för dig att ärva. De tillgångar som upptas, det vill säga det som du kan ärva, kan särkullebarn kräva att få ut direkt (3 kap. 1 § första stycket ärvdabalken).

Sammanfattning

Min bedömning av situationen är alltså att någon hälftendelning av din pappas och efterlevande makes giftorättsgods inte kommer ske, vilket i förlängningen innebär att värdet av exempelvis bilen eller fonden kommer inte att räknas in i din pappas tillgångar.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Adam FymanRådgivare