Kan en anställd i en ideell förening och vara styrelsemedlem i föreningen?

Hej Vi är en ideell idrottsförening. Kan en av våra anställda vara styrelsemedlem? Våra stadgar säger inget om detta.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Föreningens stadgar styr

När det kommer till ideella föreningar är det föreningens stadgar som styr eftersom det inte finns några uttryckliga lagar. Vägledning kan dock hämtas från närliggande lagar och sedvana på området. Det finns inga regler som innebär att en styrelseledamot inte får vara anställd i föreningen. Om inte föreningens stadgar heller anger ett förbud om detta bör det inte finnas ett hinder mot att en anställd också är styrelsemedlem i en ideell förening.

Jävsituationer kan uppstå

Det kan dock uppstå vissa situationer som kan innebära att en styrelseledamot anses som jävig. I lagen om ekonomiska föreningar (FL), som är näraliggande lagstiftning, räknas det upp ett antal situationer då en styrelseledamot inte får handlägga i en fråga på grund av jäv (7 kap. 23 § FL). Exempel på sådana situationer är t.ex. att en styrelseledamot inte får handlägga frågor om avtal mellan styrelseledamoten och föreningen eller avtal mellan föreningen och tredje man om styrelseledamoten har ett väsentligt intresse i frågan som kan strida mot föreningens intresse. Eftersom styrelsemedlemmen också kommer vara anställd i föreningen kan det medföra att hen också får ett annat intresse än föreningen i vissa frågor och då kan jäv uppstå om hen handlägger i sådana frågor.

Sammanfattningsvis bör det alltså inte finnas hinder mot att låta den anställda vara styrelsemedlem i föreningen då det inte är förbjudet enligt stadgarna och andra näraliggande lagar. Det kan dock vara en bra idé att ha jävsreglerna i åtanke i de fall då styrelseledamotens intresse skiljer sig från föreningens.

Jag hoppas att svaret kan ge viss vägledning, om jag har missförstått din fråga är du självklart välkommen att återkomma med en ny!

Med vänliga hälsningar,

Sandra BargabrielRådgivare