Kan en arbetsgivare anklaga en anställd för brott?

En bekant jobbar inom krogbranschen. Har blivit anklagad för stöld av pengar. Det påstås att hon fått 350:- av en kund och att hon inte slagit in detta i kassan. Detta påstås finnas på videoövervakning. Finns ingen film där de kan se att hon stoppar pengarna i fickan. Vid kassaräkningen efter stängning är det 50:- för mycket i kassan. Så de påstår att hon tagit 300:-. De påstår också att de kontaktat advokat som sagt att de ska polisanmäla. Men dom ville prata med henne först... Kan de verkligen anklaga en anställd på det här sättet? De har ju inte något bevis för stöld.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inte något som hindrar att en arbetsgivare anklagar en anställd för ett brott och därefter polisanmäler detta, även om det förstås kan kännas väldigt tungt och tråkigt. Vad som händer efter en polisanmälan är upp till förundersökningsledaren eller åklagaren att avgöra. Om det saknas tillräckliga bevis för en fällande dom kommer inte något åtal att ske. Då blir det alltså inte någon rättegång i domstol och din bekanta kommer att frias från misstankar.

Om det är som du säger, dvs. att din bekanta inte har tagit några pengar och att hennes arbetsgivare inte heller har några bevis för detta, kommer alltså inte något särskilt att hända även om arbetsgivaren gör en polisanmälan. Jag hoppas förstås att det löser sig utan att det behöver gå så långt.

Jag hoppas att du blir nöjd med mitt svar. Lycka till vidare!

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare