Kan en arbetsgivare dra av pengar från lönen för en skada som arbetstagaren har orsakat genom en olyckshändelse?

Hej!

Min arbetsgivare hotar med att dra 3000kr av min lön för att jag har kört sönder en spegel av olyckshändelse. Jag kör tung lastbil. Har min arbetsgivare full rätt att dra av pengar för såna skador? Och han säger att han har försäkring på bilen men att han måste betala 10.000kr i självrisk för att byta ut en spegel som kostar honom 3000kr. Stämmer verkligen de?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga undrar du om din arbetsgivare har rätt att dra av 3 000 kr av din lön, för olyckshändelsen.

Mitt svar är strukturerat så att jag först sammanfattar mina slutsatser. Därefter följer min utredning av ditt problem.

Sammanfattning

Din arbetsgivare kan bara dra av pengarna om det finns synnerliga skäl, som huvudregel. Sådana skäl föreligger nog inte i ditt fall. Arbetsgivaren kan dock ha rätt att dra av pengarna om det står så i ditt anställningsavtal eller tillämpligt kollektivavtal (om det finns).

Rekommendation

Granska ditt anställningsavtal och tillämpligt kollektivavtal (om det finns). De kan ge din arbetsgivare rätt att dra av pengarna från din lön.

När är du skadeståndsskyldig?

Din arbetsgivare kan bara dra pengar av din lön, om han har någon rätt till dem.

För att du ska vara skyldig att ersätta din arbetsgivare för skadan måste det finnas synnerliga skäl , som huvudregel (4 kap. 1 § skadeståndslagen (SkL)). ”Synnerliga skäl” innebär att du bara kan bli skadeståndsskyldig i undantagsfall. Det ska mycket till för att en ren olyckshändelse ska uppfylla kravet.

Bestämmelsen kan dock avtalas bort (1 kap. 1 § SkL). Arbetsgivaren kan alltså ha rätt att dra av pengarna, genom avtal.

Du måste därför undersöka ditt anställningsavtal om det säger något annat. Om något kollektivavtal gäller för dig, bör du också granska det.

Arbetsgivarens självrisk

Jag kan tyvärr inte svara på frågan om din arbetsgivares påstående om självriskens omfattning stämmer. Jag har inte tillgång till din arbetsgivares försäkringsavtal. Som huvudregel kan man dock i Sverige fritt komma överens om de villkor man vill ha.

Självriskens omfattning spelar dock i princip ingen roll för vilket belopp arbetsgivaren kan dra av på din lön.

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

Behöver du vidare hjälp med arbetstagares skadeståndsansvar är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till fredag 10:00–16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare