FrågaARBETSRÄTTSjuk 15/07/2020

Kan en arbetsgivare kräva att man svarar i telefon när man är sjukskriven?

Får en arbetsgivare kräva att man ska svara i telefonen när man är sjukskriven och hota med hembesök dag 2 på sjukskrivning?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skyldig att svara i telefonen under sjukskrivning?

Under sjukskrivning har du ingen skyldighet att vara nåbar för att hantera arbetsrelaterade frågor. Du är då frånvarande från arbetet och därmed inte i tjänst. Detta gäller oavsett om du är offentligt eller privat anställd.

Sjuklönelagen:

Enligt sjuklönelagen måste du som anställd lämna ett läkarintyg från och med den åttonde kalenderdagen i sjuklöneperioden. Detta för att ha rätt till sjuklön.

Läkarintyg tidigare än dag åtta - förstadagsintyg:

En arbetsgivare kan besluta om förstadagsintyg (läkarintyg) om det föreligger särskilda skäl. Upprepad korttidsfrånvaro kan utgöra särskilda skäl. Arbetsgivarens begäran om förstadagsintyg måste vara skriftlig och får inte avse längre tid än ett år.

Sammanfattning:

Din arbetsgivare kan inte kräva att du ska svara i telefon när du inte är i tjänst. Om din arbetsgivare inte kräver förstadagsintyg så har du rätt att vara hemma i sju dagar utan att visa upp något läkarintyg. Din chef bör heller inte ha någon rätt att komma hem till dig för att se om du är sjuk.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ebba ThorRådgivare