Kan en arvtagare göra bouppteckningen?

kan en arvtagare göra själva boupptekningen åt den avlidne ? mvh lena

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När en person avlider ska en bouppteckning göras. En bouppteckning innebär att den avlidnes tillgångar och skulder sammanställts, nedtecknas och skickas till Skatteverket. Bouppteckningen kan göras av en jurist, begravningsbyrå eller en privatperson. Om ingen professionell person anlitas för bouppteckningen ska den anhörige till den avlidne som bäst känner till dödsboets egendom, dvs den avlidnes tillgångar och skulder, utses till så kallad bouppgivare. Det framgår av 20 kap. 6 § ärvdabalken. Den som av den avlidnes anhöriga utses till bouppgivare ska sedan anlita två oberoende förrättningsmän. Förrättningsmännen får inte ha ha någon rätt till arv från den avlidne, vare sig genom släktskap eller testamente. Dessa har till uppgift att intyga att bouppteckningen har gått rätt till.

Inom tre månader från att dödsfallet skett ska en så kallad bouppteckningsförrättning äga rum, 20 kap. 1 § ärvdabalken. Då ska bouppgivaren och minst en av förrättningsmännen närvara. Även övriga dödsbodelägare, dvs de som har rätt till arv från den avlidna, har rätt att delta men måste inte göra det. Vid förrättningen ska bouppteckningen sammanställas och därmed ges övriga dödsbodelägare möjlighet till insyn i bouppteckningen. Bouppteckningen ska slutligen undertecknas av samtliga dödsbodelägare och sedan skickas till Skatteverket. Bouppteckningen ska vara Skatteverket till handa senast fyra månader efter dödsfallet, 20 kap. 8 § ärvdabalken.

Med det sagt så är alltså svaret på din fråga ja, en arvtagare kan göra bouppteckningen efter en avliden. Huruvida bouppteckningen ska göras av en jurist/begravningsbyrå eller någon av dödsbodelägarna är upp till de anhöriga att bestämma. En bouppteckning kan vara krånglig att göra om det exempelvis är ett stort dödsbo att hantera eller om familjesituationen kring dödsbodelägarna är komplicerad. Men om t ex det är ett mindre dödsbo som ska hanteras och/eller om det är få dödsbodelägare inblandade så kan det vara relativt enkelt för en privatperson att göra bouppteckningen. Dessutom finns det förstås en ekonomisk aspekt att ta hänsyn till, eftersom det kan vara relativt kostsamt att anlita någon professionell för uppdraget.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Julia HellquistRådgivare