Kan en bostadsrätt som jag fått i arv utmätas?

Hej!

Min mamma äger en lägenhet som jag kommer att ärva. Jag har många skulder, en del hos kronofogden.

Vad händer med lägenheten om jag ärver den, kan kronofogden gå in och ta den?

Kan jag själv sälja lägenheten och betala av mina skulder eller går den då på exekutiv auktion?

Kan jag på något sätt behålla mitt arv? Finns det något att göra redan nu?

Kan jag överlåta mitt arv till min son istället? Vilka möjligheter har jag?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att Kronofogden genom utmätning får ta egendom (4 kap. 2 § UB). Arv räknas som egendom. En bostadsrätt är lös egendom och får utmätas om det framgår att egendomen tillhör den betalningsskyldige eller om den betalningsskyldige anses vara ägare till egendomen (4 kap. 17 § UB). Den betalningsskyldige anses vara ägare till lös egendom som denne har i sin besittning, såvida det inte framgår att egendomen tillhör annan (4 kap. 18 § UB). När du får ta del av arvet övergår äganderätten över egendomen till dig. Arvet kan därför utmätas.

När utmätning har beslutats, får den betalningsskyldige inte till skada för sökanden (fordringsägarna) förfoga över egendomen genom överlåtelse eller på annat sätt. Det kan dock vara tillåtet om Kronofogden medger det av särskilda skäl (4 kap. 29 § UB). Utmätt lös egendom säljs på offentlig auktion (9 kap. 1 § UB). Därmed är huvudregeln att den betalningsskyldige förlorar förfoganderätten över den utmätta egendomen. Det är då inte möjligt att överlåta bostadsrätten till någon.

Det är däremot möjligt att förhindra utmätning av bostadsrätten. Din mamma kan i testamente uttrycka sin önskan om att mottagaren ska behålla viss egendom för all framtid genom att inkludera ett överlåtelseförbud i testamentet. Ett överlåtelseförbud är ett villkor om att egendomen inte får överlåtas, vilket förhindrar utmätning (5 kap. 5 § UB).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Mathias NilssonRådgivare