Kan en bostadsrättsförening via ordningsregler förbjuda min katt från att vistas på innergården?

Hej,

Jag bor i en bostadsrätt sedan 2015, och är ägare av en katt som både är inne och ute. Han är chipmärkt samt har halsband. Han är här varannan vecka. Nu har jag precis erhållit nya Ordningsregler från styrelsen där det bland annat går att läsa att inga husdjur får vistas på bl.a innergården. Jag är förtvivlad för att tvinga en katt att endast vara inomhus är ren djurplågeri. När jag dessutom läser att i ortens seder (lomma kommun) så finner jag hänvisning till lagen hundar och katters röttigheter dvs att det är tillåtet att katter får röra sig fritt utomhus.

Vad gäller - får en styrelse bestämma vilka ordningsregler som helst utan förankring och överenskommelse med medlemmarna? Det står någonstans att det ska vara ett demokratiskt beslut men det anser jag inte att det är.

Finns det inga rättigheter för mig som innehavare?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om bostadsrättsföreningar återfinns i bostadsrättslagen (BrL). Varje bostadsrättsförening måste ha egna stadgar, vilka kan likställas med regler, 1 kap. 2§ BrL. Vad gäller regleringar av husdjur framgår inte det utav lagen i fråga. Detta innebär att bostadsrättsföreningen själv kan bestämma vad som ska gälla avseende husdjur i sina stadgar.

Enligt 7 kap. 9§ BrL ska bostadsrättshavaren vid sin användning av lägenheten iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom eller utanför huset. Du ska i egenskap av bostadsrättshavare dessutom rätta dig efter de särskilda regler som föreningen i överensstämmelse med ortens sed meddelar. Husdjur är i praktiken en ordnings- och trivselfråga varför en bostadsrättsföreningen bör göra sin bedömning utifrån dessa faktorer.

Jag skulle råda dig att kontakta styrelsen och be de förklara syftet med de regler du uppfattar som oskäliga. Det kan alltid vara bra att kontakta grannar och de runt omkring för att få klarhet i hur resterande uppfattar föreningens beslut. Som framkommit har styrelsen rätt att kräva att du följer ordningsreglerna, men detta så länge som de kan uppfattas som godtyckliga och att de står i överensstämmelse med ortens sed. Du som bostadsrättshavare har däremot ingen skyldighet att följa dessa ifall ordningsreglerna inte lever upp till dessa krav.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Jasmine El MallahRådgivare