Kan en bröstarvinge välja att avsäga sig sin laglott?

hej mina föräldrar har skrivit ett testamente som går ut på att jag ärver både fast och lös egendom. framgår också att de är väl medvetna att man inte kan testamentera bort min bror som dock har rätt till sin laglott d.v.s 25% men det är deras vilja att jag ska ha "allt".. stämmer det att laglotten i detta fall är 25%? min bror har i efterhand undertecknat ett dokument att han inte kommer göra anspråk på sin laglott.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar huruvida din bror kan avstå från sin laglott för att du, enligt dina föräldrars vilja, ska ärva allt i sin helhet. Din fråga rör alltså arvsrätt och det är Ärvdabalken (ÄB) som jag kommer att utgå från i mitt svar.

Arvsavsägelse

Det framgår inte av din fråga om dina föräldrar är i livet eller inte. Det är av betydelse eftersom att en avsägelse från arvet endast kan göras innan arvlåtaren har dött. Avsägelse (17 kap. 2 § ÄB) innebär att arvtagaren, i detta fallet din bror, genom att skriftligen godkänna ett testamente som utesluter honom från arv eller genom att tillhandahålla arvlåtaren ett meddelande där han klargör att han inte tänker göra anspråk på sitt arv.

Om jag har uppfattat din fråga rätt så är det detta din bror har gjort. Du skriver att han har undertecknat ett dokument där han klargör att han inte tänker göra anspråk på sin laglott.

Är det möjligt att avsäga sig sin laglott?

Möjligheten för en bröstarvinge att avsäga sig sin laglott är dock inskränkt. Han kan inte med bindande juridisk verkan avsäga sig sin rätt till laglott. Detta innebär i praktiken att om din bror ändrar sig när dina föräldrar har dött och gör anspråk på sin laglott så har han rätt till den - OM han inte har fått kompensation av arvlåtarna (föräldrarna) när avsägelsen ägde rum. I det fallet måste kompensationen motsvara storleken på laglotten.

Hoppas att jag lyckats tydliggöra rättsläget för dig och att du fått svar på din fråga. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en till fråga!

Vänliga hälsningar,

Mina JenabpourRådgivare