Kan en chefs klandervärda beteende anses vara brottsligt?

Hej. På företagets senaste sommarfest hade vår HR-Chef ett väldigt klandervärt beteende. Min fråga är om något av det han gjorde faktiskt är ett lagbrott eller om det mest var obehagligt och olämpligt. Det han gjorde var:

1. Hällde ut vatten (från ett glas) på en kvinnlig kollega ett flertal gånger.

2. Filmade en full kollega som han tyckte betedde sig lustigt.

3. Tryckte ner kvinnliga kollegors huvuden. Han tryckte ner dem som var längre än honom så att deras huvuden hamnade i samma nivå som hans.

4. Följde efter en kollega och försökte ta sig in i hennes rum. En annan manlig kollega fick brotta ner honom för att han skulle sluta.

Finns det någon juridisk grund i hur man kan ta det vidare inom företaget/till polisen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nedan kommer jag att behandla varje handling var för sig.

1. Hällde ut vatten (från ett glas) på en kvinnlig kollega ett flertal gånger.
Det här skulle kunna anses vara ofredande och i sådant fall gå in under lydelsen "annat hänsynslöst agerande", 4 kapitlet 7 § brottsbalken.

För att ofredande ska aktualiseras krävs att gärningen är en sådan att det typiskt sett kan anses vara en kännbar fridskränkning och även att det är av en integritetskränkande karaktär. I det här fallet har alltså en persons chef valt att hälla vatten på en kvinnlig kollega, vilket rimligtvis skulle kunna anses falla in under beskrivningen av ofredande, framförallt när det är något som upprepats flertalet gånger.

Här finns det således en juridisk grund för en polisanmälan. Med det sagt är det inte säkert att personen döms. För möjligheten att åklagaren ska väcka åtal krävs dock att personen som blivit utsatt anger det till åtal, 4 kapitlet 11 § brottsbalken.

Relevant lagtext:
4 kapitlet 7 § brottsbalken
Den som fysiskt antastar någon annan eller utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande döms, om gärningen är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt, för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år.

2. Filmade en full kollega som han tyckte betedde sig lustigt.
Av frågan förstår jag att ni inte befinner er i någons bostad, utan är på en arrangerad fest, vilket gör att brottet kränkande fotografering troligtvis kan uteslutas. https://lagen.nu/1962:700#K4P6aS1 Inte heller något annat brott aktualiseras i det här skedet. Om chefen däremot börjar sprida filmen på internet skulle brottet olaga integritetsintrång bli aktuellt. https://lagen.nu/1962:700#K4P6cS1

Videon behöver då innehålla:
1. bild på eller annan uppgift om någons sexualliv,
2. bild på eller annan uppgift om någons hälsotillstånd,
3. bild på eller annan uppgift om att någon utsatts för ett brott som innefattar ett angrepp mot person, frihet eller frid,
4. bild på någon som befinner sig i en mycket utsatt situation, eller
5. bild på någons helt eller delvis nakna kropp

Om videon ej faller in under ovan angivna punkter är det inte olaga integritetsintrång. Det utesluter dock inte att det skulle kunna anses vara ett annat brott och det kan därför anmälas till polisen för deras bedömning.

3. Tryckte ner kvinnliga kollegors huvuden. Han tryckte ner dem som var längre än honom så att deras huvuden hamnade i samma nivå som hans.
Även detta skulle kunna ses som ofredande. Se punkt 1 för råd.

4. Följde efter en kollega och försökte ta sig in i hennes rum. En annan manlig kollega fick brotta ner honom för att han skulle sluta.
Även detta skulle kunna ses som ofredande. Se punkt 1 för råd.

Kan detta tas vidare inom företaget?
Detta skulle högst troligt kunna innebära att företaget vidtar åtgärder. Exakt vilka kommer jag inte kunna precisera, men ett tips är att kontakta facket för att få ytterligare hjälp.

Vänliga hälsningar

Alicia AbreuRådgivare