Kan en dokumentärfilm användas som bevismaterial?

Hej!

Vi jobbar på en dokumentärfilm där vi skildrar personer som begår brott som lagning och ringa narkotikabruk. Det vi undrar är om vi släpper dokumentären utan censur, kan då materialet användas som bevismaterial för att inkriminera dessa personer. För som vi förstått så skall så vara fallet om man använder just ordet dokumentär. Så då tänkte vi ifall de blir annorlunda ifall vi byter ordet dokumentär till verklighetsskildring.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Inom svensk rätt finns en fri bevisföring, innebärande att en part (t.ex. åklagaren) har rätt att åberopa vad som helst som bevisning. Det innebär att en dokumentärfilm som den du beskriver kan användas, oavsett om ni kallar det dokumentär, verklighetsskildring eller något annat. Mot den fria bevisföringen ska vägas domstolens bevisprövning. Bevisprövningen innebär att domstolen ska pröva vilket bevisvärde en uppgift har. Att något får åberopas som bevis behöver således inte innebära att det har något bevisvärde.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare