Kan en exman ärva bostadsrätten om han är folkbokförd på adressen?

Min exmake är mantalskriven hos mig. Vi har 4 gemensamma barn som är vuxna, som inte bor hos oss.

Vi har ingen relation med varandra, bara vänner men jag undrar om han kan ha rätt till min bostadsrätt på något sätt om jag dör?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om din exman skulle ärva din bostadsrätt i händelse av din död. Reglerna som är relevanta för att besvara din fråga återfinns i Ärvdabalken (ÄB).

Dina barn har rätt att ärva hela ditt arv

Inom svensk arvsrätt finns det tre grupper som den avlidnes släktingar delas in i och som har rätt till arv. Grupperna kallas arvsklasser och bland dessa tre finns en viss turordning.

Till den första arvsklassen hör den avlidnes barn, 2:1 ÄB. Dessa kallas för bröstarvingar och har alltså rätt att ta del av arvet först. Eftersom du har fyra barn räknas de som bröstarvingar och skulle ärva hela ditt kvarlåtenskap ( ditt arv) i händelse av din död.

Undantaget för makesarv kommer inte hindra barnen från att få ut sitt arv

Eftersom din exman just är din exman och inte en nuvarande make kommer inte undantaget för makesarv enligt 3 kap ÄB att aktualiseras i ditt fall. Eftersom ni enbart är vänner klassas exmannen inte heller som sambo enligt Sambolagen varpå inte heller undantagen enligt denna lag är tillämpliga i ditt fall, 1 § Sambolagen. Då inga undantag är tillämpliga innebär detta att din exman inte kommer kunna komma emellan dina barns rätt att ärva hela ditt arv (inklusive bostadsrätten). Din exman har alltså ingen rätt att ärva någonting från dig utefter den vanlig arvsordningen. Att mannen är folkbokförd på adressen för bostadsrätten spelar ingen roll.

Möjligheten att testamentera bostadsrätten till din exman

I det fall du vill att din exman ska få ärva bostadsrätten finns det dock en möjlighet för dig att ordna detta genom att skriva ett testamente där du anger din exman som testamentstagare till bostadsrätten, 9:1 ÄB. Viktigt att tänka på vid upprättande av testamente är dock att testamentet måste uppfylla formkraven i 10:1 ÄB. En ytterligare aspekt som är viktig att ha i åtanke är att dina barn, oavsett vad som skulle stå i testamentet, alltid har rätt att erhålla sin laglott, 7:3 ÄB. Med laglott menas hälften av det arv de skulle ha rätt till enligt 2:1 ÄB om ett testamente aldrig upprättats, 7:1 ÄB.

För att förtydliga vad jag menar med laglott tar vi ett exempel. Säg att ditt arv skulle vara totalt 4 000 000 kr. I det fall du inte hade upprättar ett testamente hade dina barn ärvt 1 000 000 kr vardera med stöd av 2:1 ÄB. I det fall du hade upprättat ett testamente där din exman står som testamentstagare till bostadsrätten hade dina barn ändå haft rätt att få ut ett arv på 500 000 kr vardera, 7:3 ÄB. Detta medför att om det inte finns tillräckliga andra tillgångar än bostadsrätten som barnen kan erhålla sina 500 000 kr x 4 från så kommer barnen få en del av bostadsrätten i arv.

Sammantaget är undantaget för makesarv inte aktuellt i ditt fall. Om det inte finns ett upprättat testamente vid din död skulle dina barn ärva hela ditt arv med lika stora delar vardera, 2:1 ÄB. I det fall du vill att din exman ska ärva bostadsrätten så har du rätt att upprätta ett testamente där du anger honom som testamentstagare till bostadsrätten. Men beroende på vilka tillgångar som finns när arvet ska skiftas är det inte säkert att exmannen skulle äga hela bostadsrätten själv då barnen alltid har rätt att ärva sin laglott.

Jag hoppas du känner att du fått svar på din fråga!

Mvh,

Jennifer ErikssonRådgivare