Kan en få ut skadestånd eller ekonomisk ersättning för brott en råkade ut för som barn? Hur lång tid efter brottet får man göra anspråk på ersättningen?

Jag va med om utnyttjande för nakenbilder när jag var x år och skulle få ett skadestånd på x kr men mina föräldrar orkade aldrig hjälpa mig att få ut det å dessutom fick vi hem ett brev om att gärningsmannen kunde inte betala dom pengarna. Idag är jag 18 år kan jag ta tag i detta själv och få ut dessa pengarna nu eller har det gått för lång tid, detta är ju nåt som påverkat mig sen dagen det hände.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du kan ha möjlighet att få brottsskadeersättning enligt 15§ brottsskadelagen (2014:322) via Brottsoffermyndigheten (BrOM).

Dock finns det några förutsättningar:
Det måste vara en skada till följd av brott, brottet måste vara polisanmält, brottsoffret ska ha medverkat i utredningen samt att alla andra ersättningsmöjligheter måste vara uttömda.

De första kriterierna verkar vara uppfyllda eftersom dom verkar finnas.

Det sista kravet är särskilt viktigt eftersom det behandlar eventuella utbetalda skadestånd och försäkringsersättning. Att gärningspersonen inte har möjlighet att betala pengarna innebär dock inte att du inte får ut några pengar. Det kan man som brottsoffer få hjälp med via Kronofogdemyndigheten. Det framgår dock inte om dina föräldrar gjort detta eller om de gått via försäkringsbolaget. Av vad du berättar verkar detta dock inte troligt eftersom du beskriver att dina föräldrar inte orkade vid tillfället.

Barn som bevittnar brott och barn som brottsoffer har möjlighet att göra en ansökan om brottsskadeersättning fram till den dag de fyller 21 år (15§ brottsskadelagen). Ansökan görs på en blankett från Brottsoffermyndigheten eller via deras hemsida.

Observera dock att vilken ersättning det blir måste prövas och därför är det inte säkert att det blir samma som det ursprungliga utdömda skadeståndet. Skillnader i ersättningens storlek kan bero på skillnader i lagstiftning, prövningen, eventuell jämkning av ersättningen, eventuellt grundavdrag och avräkning av försäkringsersättning eller att läkningstiden ofta har passerat.

Brottsoffermyndigheten eller din lokala brottsofferjour kan hjälpa dig att fylla i blanketten och om du har några särskilda frågor kring den.

Hoppas att du fått viss vägledning i din fråga!

Vänliga Hälsningar

Evelina KarhuRådgivare