Kan en förälder bestämma att endast två av tre barn ska ärva en fastighet?

Vi är 3 syskon som efter att våran mor avlidit skall dela på hennes fastighet på gotland. men vår mamma vill inte att ett av barnen skall vara med på i hennes testamente och inte ärva sin tredjedel av fastigheten, men att detta syskon får vara med på resten av tillgångar och lösöre

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv och testamenten finns i ärvdabalken (ÄB). Jag tolkar din fråga som att du undrar om din mor har möjlighet att skriva ett testamente för att endast två av hennes tre barn ska ärva hennes fastighet.

Din mor har möjlighet att skriva ett testamente (9 kap. 1 § ÄB). I detta kan hon skriva att de två barn hon vill ska ärva fastigheten. Detta är tillåtet och ska respekteras. Det enda undantaget är om det skulle inskränka det tredje barnets laglott. Ett testamente ska uppfylla flera formkrav. Det ska till exempel vara skriftligt och bevittnat (10 kap. 1 § ÄB).

Vad innebär laglott?

Om en person avlider är huvudregeln att bröstarvingarna, alltså den avlidnes barn, ska ärva, och att de ska dela lika på arvet (2 kap. 1 § ÄB). Den del som då tillfaller bröstarvinge utgör dennes arvslott. I ditt fall innebär detta att de tre barnens arvslott är en tredjedel av det er mor lämnar efter sig.

En bröstarvinge har alltid rätt till sin laglott. Laglotten är hälften av arvslotten (7 kap. 1 § ÄB). I det fall ett testamente inskränker en bröstarvinges laglott kan denne jämka testamentet och på så sätt få ut laglotten (7 kap. 3 § ÄB). I din situation innebär detta att laglotten för vardera bröstarvinge är en sjättedel av det er mor lämnar efter sig. Denna laglott har ni alltid rätt till.

Slutsats

Det är alltså möjligt för din mor att upprätta ett testamente där hon skriver att endast två av hennes barn ska ärva fastigheten. Detta ska respekteras så länge det tredje barnets laglott inte inskränks. Det tredje barnet har rätt till en sjättedel av arvet efter sin mor. Så länge hen får detta, till exempel genom andra tillgångar eller lösöre, har hen inte rätt till fastigheten om er mor skriver ett sådant testamente.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga! Mvh,

Emma JohannessonRådgivare