FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott18/04/2021

Kan en förälder bli straffad om barnet begår trafikbrott?

Hej, min 15-årige son kör en A-traktor som är registrerad på mig. Kan jag som förälder bli straffad om min son begår ett trafikbrott?

Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att få lov att köra en A-traktor krävs att föraren har körkort. Ett körkort med AM-behörighet ger tillstånd att köra A-traktor. Ett sådant körkort går att ta från 15 års ålder. En korrekt konstruerad A-traktor är byggd för en maxhastighet på 30 km/h. Läs mer om A-traktorn på Polisens hemsida.

När ett barn är över 15 år är denne själv straffmyndig, och föräldrarna har inte längre något straffansvar till följd av ett vårdnadshavaransvar över sina barn, (1 kap. 6 § brottsbalken). Det innebär att det är föraren av a-traktorn som blir straffansvarig för brott som sker i trafiken, det vill säga din son. Du som förälder blir därför inte ansvarig för sådana brott som endast kan begås av föraren i trafiken.

En förälder som är registrerad ägare för A-traktorn är däremot ansvarig för att fordonet är lagligt. Något du som förälder kan bli ansvarig för är därmed om fordonet är ombyggt så att den inte motsvarar egenskaperna hos en a-traktor och därefter framförs av din son utan rätt körkortsbehörighet. Du kan då dömas för tillåtande av olovlig körning till böter och du kan även få spärrtid på ditt eget körkort, (3 § 3 st lagen om straff för vissa trafikbrott). Det finns därför god anledning för dig att kontinuerligt kontrollera så att A-traktorn inte är ombyggd, för att undvika eget straffrättsligt ansvar.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra MadsenRådgivare