Kan en förälder få veta hur länge ens barn kommer sitta häktat?

Kan jag som mamma få veta hur länge min son sitter häktad .Han har suttit häktat 5 veckor nu.Kan jag som mamma få hjälp av polis med mer stöd .Om häktning och hans restriktioner. MWH En ledsen mamma.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du hör av dig till oss på Lawline med din fråga.

I Sverige finns det ingen gräns på hur länge en person kan sitta häktad. Om en person som misstänks för brott häktas får denne hållas häktad i högst fjorton dagar, sedan måste beslutet omprövas med en ny häktningsförhandling (24 kap. 18 § stycke tre RB). Det innebär alltså att din son tekniskt sett kan sitta häktad på obegränsad tid, men varannan vecka måste beslut tas om huruvida din son ska fortsätta hållas häktad eller inte. Det går därför inte att säga på förhand hur länge en person sitter häktad, utan det prövas istället löpande.

Om man vid en omprövning av häktningsbeslutet anser att det inte längre finns skäl för häktning ska man släppas omedelbart (24 kap. 19 § stycke två RB). Din son kommer då att vara på fri fot fram till en eventuell rättegång.

Den myndighet som ansvarar för Sveriges häkten är Kriminalvården, alltså kan du inte vända dig till polisen för att få veta mer om hur din son har det i häktet. Du kan dock kontakta Kriminalvården för att få se vad det finns för möjligheter att ha kontakt med din son och/eller besöka honom. Det kan dock vara bra att veta om att dessa möjligheter kan begränsas av om din son tex har restriktioner, som inte tillåter honom att ha kontakt med andra. Detta beror på ifall åklagaren har bedömt att det finns en risk att det påverkar utredningsarbetet (6 kap. 1 § Häkteslagen).

Som anhörig till en person som är frihetsberövad kan det kännas både tungt och svårt, och det är inte ovanligt att man bär på många tankar och funderingar. Det finns dock mycket stöd och hjälp att få, med allt ifrån praktiska frågor kring ekonomi och försäkringar och/eller tankar och känslor kring hur det ska gå. Många föreningar erbjuder möjlighet att komma i kontakt med andra i liknande situation eller att få samtalsstöd. Kriminalvården har gjort en bra lista på flera olika organisationer som på olika sätt arbetar med stöd för anhöriga, förhoppningsvis kanske du kan hitta en organisation som kan erbjuda den stöttningen du behöver.

Hoppas att svaret varit till någon hjälp. Önskar dig all lycka till!

Vänliga hälsningar,

Ellen LagnéusRådgivare