Kan en företagskund begära ut samtalsinspelningen där någon annan utger sig för att vara vår kund?

Hej,

Vi har en företagskund som har råkat ut för att en bedragare ringt in och gjort en beställning i deras namn. Då vi arbetar på kvällar och helger så spelar vi in alla samtal. Kan vi då lämna ut det inspelade samtalet till företagskunden då de skall polisanmäla bedragaren? Vi säger att vi spelar in samtalen när kunderna ringer in. Vad gäller vem har rätt att ta del av materialet? Bör vi avvakta till polisen kräver in bevisning? Med vänlig hälsning Stina

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till oss på Lawline

Samtalsinspelningar av företag kan vara en lösning på många problem som kan uppstå i med att avtals sluts. Mestadels för företaget men även många gånger även för konsumenten. En konsument har rätt att begära ut sin ljudfil enligt dataskyddsförordningen. Denna ska då begäras ut med en skriftlig begäran till företaget.

En konsument kan naturligtvis endast begära ut sin egna samtalsinspelningar och i detta fall anser kunden att det inte är denne själv som haft samtalet och finns därför inte på inspelningen. Trots detta så kan en kund begära ut all information som ni har om honom i företaget, inklusive inspelningen. Inspelningen är ju trots allt information som är registrerad som en uppgift kring honom. Begär kunden skriftligen ut en samtalsinspelning som föreställer vara i hans namn så ska ni lämna ut den till honom. Det är nog viktigt att ni kontrollerar att det inte bara är en missuppfattning utan att informationen personen i inspelningen anger verkligen tyder på att denne utger sig för att vara er kund.

Skulle kunden använda den utlämnade inspelningen på ett icke föredömligt sätt kan han själv åtalas för förtal och annat. Ni har endast ansvar för att en av era kunder inte får en inspelning som förväxlats med en annan kund.

Ett annat alternativ är att ni meddelar kunden att ni inte lämnar ut bandet då det är att anse att det inte är kunden som finns på bandet. Då måste även avtalet annulleras och fordran om betalning likaså. Det är då ert företag som skadats av bedragaren och ni själva gör anmälan om det, samt lämnar ut inspelningen till polisen. Så länge ni hävdar att ni har ett avtal med kunden så är det kunden själv som bär skadeståndsanspråket och därmed gör anmälan om att ha blivit bedragen.

Det går inte att hävda att avtal slutits med kund, men vägra lämna ut inspelningen för att det inte är kunden på inspelningen. Vidhåller ni att avtal föreligger så ska det anses vara kunden på inspelningen och den kan därmed lämnas ut på kundens begäran.

Hoppas ni fått svar frågan och att allting löser sig.

Jennie NilssonRådgivare