Kan en förläggare ändra och sälja vidare mitt verk?

Om jag har skrivit en spännande deckare där olika delar av bokens handlingar tagits i inspiration från

mitt egna arbetsliv. En förläggare nappar och vi kommer överens om att förläggaren får exklusiva rättigheter till att trycka och sälja min bok. Förläggaren väljer sedan att ändra bokens handling något och sedan trycka, vilket gör mig missnöjd. Vad gäller när det kommer till reproduktionen av boken och förläggarens ändringar ?

Förläggaren har även planer på att sälja bokens idéer och manus vidare till ett filmbolag , vilka rättigheter gäller?

Lawline svarar

Hejsan!

Upphovsrätt regleras i upphovsrättslagen.

När du har upphovsrätt till ett verk, har du s.k ekonomisk rätt,, och ideell rätt,. Den ekonomiska rätten kan man sälja, som du har gjort, medan ideella rätten inte kan säljas. Den ekonomiska delen omfattar i princip all kommersiell rätt till verket såsom sälj, producering, visning m.m.

Enligt 28§, kan de ekonomiska rättigheterna överförs till någon annan, men den som du har överlåtit rättigheterna får inte ändra ditt verk eller sälja det vidare om inte annat har avtalats.

Jag rekommenderar att du tittar igenom avtalat och ser om det finns en bestämmelse som ger förläggaren dessa rättigheter. Om det inte finns det så har denne kränkt dina rättigheter och du kan kräva skadestånd.

Jag hoppas jag har kunnat hjälpa dig i viss mån!
Med vänliga hälsningar.

Binh TranRådgivare