Kan en göra en andel av bostad till enskild egendom?

Jag och min man äger en bostadsrätt 50% vardera. Nu har vi en fundering på att skriva ett papper där jag äger 90% och maken 10% men att vi båda står kvar på lånet med 50% vardera. Är detta möjligt att göra och vad behöver vi i så fall tänka på? Det finns särkullbarns på makens sida,och han är sjuklig och vill inte att hans barn ska ärva mer än hälften av de 10%…..

Lawline svarar

Hej och tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om det går att skriva över 40% av er samägda fastighet till dig för att se till så att särkullbarnen på din makes sida inte ska ärva mer än hälften av hans andel.

Det är fullt möjligt att ändra äganderätten till fastigheten men det som måste ske är att din make genom ett gåvobrev överlåter andelen till dig.

Det som krävs för att ge bort fastigheten i gåva är att vissa formkrav måste vara uppfyllda i gåvobrevet. Formkraven är dem samma som gäller för överlåtelse av fastighet. Det som krävs är gåvobrevet ska vara skriftligt och innehålla en överlåtelseförklaring. Det ska vidare ta upp uppgifter om fastigheten och köpeskillingen. I och med att det är en gåva ska köpeskillingen sättas som noll kronor. Utöver det ska det underskrivas av båda parterna, (4 kap 1 § jordabalken) samma formkrav gäller som sagt för att överlåta en gåva (4 kap 29 § jordabalken).

Värt att nämna är att din fru måste söka lagfart för fastigheten senast 3 månader efter att gåvobrevet upprättades (20 kap 1 & 2 § jordabalken).

Men i och med att ni vill att din makes särkullbarn inte ska kunna göra anspråk på din andel av fastigheten måste ni skriva ett äktenskapsförord som gör din andel till enskild egendom.

I händelse vid att äktenskapet upplöses genom att en av er går bort eller skilsmässa kommer giftorättsgodset att delas lika mellan er, i giftorättsgodset ingår allt som inte är enskild egendom (7 kap 1 § äktenskapsbalken). Så även om du äger 90% kommer bostaden att delas lika mellan er och gå i arv till makens bröstarvingar. För att hindra detta måste ni alltså göra din andel till enskild egendom och av doktrinen framgår det att det är möjligt. Detta kan göras genom att ni skriver det i ett äktenskapsförord (7 kap 3 § äktenskapsbalken).

Då kommer din andel inte ingå i en bodelning utan endast att tillfalla dig medan de resterande 10% kommer att delas mellan er två, dina makes arvingar kommer då få ett efterarv på de 5% som han erhåller.

Jag hoppas du fått svar på din fråga och tack för att du vände dig till Lawline!

Nähar AbdulrezaRådgivare