Kan en hyresgäst begära hyresnedsättning när tillträdet försenas av en helgdag?

Hej, jag ska flytta till en hyresrätt. Jag ska flytta 1 maj enligt kontrakt. Men jag får inte nyckeln fören 4 maj då 1 maj är en fredag och "röd dag".

Ska jag ändå betala full hyra fast jag inte får nyttja min lägenhet 1-3 maj dvs 3 dagar?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler angående hyresrätter finns i Jordabalkens 12 kap. (JB), även kallad för hyreslagen.

Kan en hyresgäst begära hyresnedsättning när tillträdet försenas av en helgdag?

När en tillträdesdag infaller på en söndag, lördag, midsommarafton, julafton, nyårsafton eller någon allmän helgdag ska tillträdet ske på nästföljande vardag (12 kap. 7 § 2 st. JB). Denna regel är dispositiv vilket innebär att hyresgästen och hyresvärden kan komma överens om något annat. Regeln gäller om det inte finns en gemensam överenskommelse.

Frågan rörande om en hyresgäst kan få hyresnedsättning på grund av att tillträdesdagen försenas av en helgdag är inte reglerat i lag. Det finns inte heller några rättsfall som talar för att det finns en sådan rätt. Däremot går det att argumentera för en hyresnedsättning med hänvisning till att hyresgästen inte har kunnat nyttja hyresrätten och att tillträdesdagen har blivit framflyttad i enlighet med lag och inte enligt hyreskontraktet.

Rekommendation

Först och främst rekommenderar jag dig att kolla i hyresavtalet efter någon klausul reglerar situationen. Jag rekommenderar även att höra av dig till hyresvärden för att se om det är möjligt med avdrag på hyran med hänvisning till att du inte kan nyttja lägenheten under dessa tre dagar. Även om det inte finns en sådan rättighet enligt lag kan du argumentera för att du inte har fått tillträde och rätt att nyttja lägenheten i enlighet med avtalet.

Hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en till!

Vänligen,

Julia PerssonRådgivare