Kan en hyresvärd hålla visning av en hus utan att hyresgästen vill det?

Tjena! Det är som så att min hyresvärd ska sälja sitt hus vi hyr. Hyresvärden vill ordna visningar i huset jag hyr utan min tillåtelse är detta tillåtet? hur ser lagen ut på detta? Får hyresvärden göra så fast jag inte vill ha några visningar medans jag håller på att flytta själv? Jag känner mig överkörd och stressad av detta

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga gäller hyresgästs skyldighet att visa ett hus. Hyresgästers skyldigheter regleras främst i 12 kap. jordabalken (JB). Mitt svar kommer således utgå från det lagrummet. Upplysningsvis benämns hus som hyrs ut i sin helhet eller delvis för lägenhet i 12 kap. JB.

En hyresgäst är skyldig att låta lägenheten visas på lämplig tid när den är ledig till uthyrning. Detta innebär att hyresgästen är skyldig att låta hyresvärden visa lägenheten för en potentiell ny hyresgäst. Däremot är hyresgästen inte skyldig att själv visa lägenheten (12 kap. 26 § JB).

Du uppger dock i din fråga att huset nu ska säljas. Då har hyresgästen inte en skyldighet att låta visa lägenheten. Utan då får hyresvärden försöka komma överens med hyresgästen om tillträde för visning.

Sammanfattningsvis kan hyresvärden inte visa huset utan din tillåtelse.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Liv NyströmRådgivare