Kan en hyresvärd höja hyran utan att ha gjort förändringar med lägenheten?

Hej!

Jag och min sambo bor i en 2:a på 64 m2 i en liten by i Västsverige med ca 100 invånare och betalar en hyra på 3839:- . Vi har nyligen fått en ny hyresvärd som idag 13/6-21 kom med den nya hyran, 4339:- som ska gälla från den 1/7-21. Därutöver ska den höjas till 1/1-2022 till totalt 4839:-. Det kanske inte låter mycket med tanke på dagens hyror men det är trots det en väldigt stor procentuell ökning. Den nye hyresvärden har inte gjort några förändringar med lägenheten. Står även på det nya kontraktet att lägenheten är 70 m2, medan på det gamla står det endast 64 m2.

Vi undrar om detta kan verkligen vara ok?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer främst att utgå från reglerna i Jordabalken (1970:994) för att besvara din fråga om hyra då det är där denna sorts förhållanden främst behandlas.

Som utgångspunkt har hyresvärd rätten att höja hyran, men det måste vara en skäligt höjning. I bedömningen om ifall den nya hyran är för hög ska man göra en jämförelse till liknande lägenheter i samma ort. Så ifall priset är påtagligt högre än liknande lägenheter på orten ska det inte anses som en skälig prishöjning. I bedömningen tas bl a lägenhetens standard, modernitet och även dess placering upp (12 kap. 55 § JB).

För att hyresvärden ska få höja hyresgästens hyra måste denne skriftligen meddela detta. Ifall hyresgästen skulle anse att det inte är en skälig höjning, kan denne anmäla det till Hyresnämnden för att få höjningen prövad. Hyresnämnden gör då en prövning av höjningen och ser om den ska anses vara skälig (12 kap. 54 § JB).

Hyresvärden har alltså rätt att höja hyran och ändra hyresvillkoren, men dessa ändringar måste vara skäliga. Att säga exakt hur mycket en hyresvärd får höja hyran med är beroende på lägenheten och andra omständigheter som jag nämnt ovan. Men ni har rätt att anmäla detta till hyresnämnden för att de ska bedöma om höjningen är skälig. Att även nämna oriktighet i uppgifterna om ytan som hyresvärden ger ut kan komma att väga i hyresnämndens bedömning då dessa felaktiga uppgifter har en påverkan på lägenhetens värde.

Jag hoppas du fått svar på din fråga och tack för att du vände dig till Lawline!

Nähar AbdulrezaRådgivare